Analiza zdarzeń sezon 2016/2017Analiza zdarzeń - sezon 2016/2017

Analiza zdarzeń 16. kolejki LOTTO Ekstraklasy

 28 / 11 / 16 Autor: PZPN
Analiza zdarzeń 16. kolejki LOTTO Ekstraklasy

Zapraszamy do przeczytania analizy z 16. kolejki LOTTO Ekstraklasy w sezonie 2016/2017.


ZOBACZ SYTUACJĘ

Obrońca BBT usiłuje zagrać piłkę poruszającą się w poprzek pola karnego. Jednak  napastnik Arki jest szybszy, przemieszcza się w tor poruszania się piłki, przed obrońcę BBT. Dochodzi do kontaktu przeciwników – napastnik przewraca się. Czy miał miejsce faul na napastniku Arki? Odpowiedź na to pytanie sprowadza się do odpowiedzi na inne pytanie: czy działanie napastnika Arki było osłonięciem piłki przed przeciwnikiem.

Przypomnijmy, że najbardziej standardowe osłanianie piłki ma miejsce wtedy, kiedy zawodnik kontrolujący piłkę nie dopuszcza do zagrania piłki przez przeciwnika znajdującego bardziej lub mniej z tyłu, używając do tego tułowia bądź nóg i nie odpychając go przy tym tułowiem lub rękami. Osłanianie piłki będzie miało miejsce również  wtedy gdy zawodnik przemieści się pomiędzy przeciwnika (tułowiem lub nogami/nogą) i piłkę w celu:

- przejęcia kontroli nad piłką (oznacza to m.in. że musi być ona w jego zasięgu),

- umożliwienia przejęcia kontroli nad piłką znajdującemu się w zasięgu gry współpartnerowi,

- umożliwienie piłce opuszczenia boiska, przy czym do momentu opuszczenia boiska piłka musi znajdować się w zasięgu tego zawodnika.

W omawianym przypadku w grę wchodzi tylko pierwszy z wyżej wymienionych przypadków ponieważ:

- napastnik Arki przemieścił się pomiędzy obrońcę BBT a piłkę,

- piłka znalazła  się w jego zasięgu.

Czy jednak można mówić o przejęciu kontroli nad piłką przez napastnika Arki? Z punktu widzenia sędziego odpowiedź musiała być negatywna. Napastnik Arki w celu uprzedzenia obrońcy wykonuje coś w rodzaju skoku w tor  jego poruszania się, robiąc wykrok na tyle duży, że można mówić o utracie przez niego kontroli nad swoimi ruchami. Oznacza to nie spełnienie warunku przejęcia kontroli nad piłką – załączone stopklatki ST0 i ST1  ilustrują sposób działania napastnika. Oznacza to jednocześnie, że nie miało miejsca osłonięcie piłki w rozumieniu Przepisów Gry i  tym samym obrońca Arki nie popełnił przewinienia. 

Regulamin Newslettera
pobieranie strony...
Newsletter - zapisz się!
regulamin
Zapisz się
Wideo